Utdanning

Det finnes ett utall av utdanningsmuligheter i media og film. Her er en liste av noen av de jeg kjenner til.

Film

Norge

utlandet

Her finnes uendelige muligheter, men noen av de jeg har litt kjennskap til er:

internett

Nettressurser er ingen erstatning for skolegang, men samtidig finnes det veldig mange nyttige ressurser. Her er ett lite utvalg.

  • Ett godt sted å begynne er mediacollege.com.
  • Cybercollege.com har en bra gjennomgang av fjernsynsproduksjon
  • Til tross for digital teknologi er Kodak film fremdeles det som brukes mest i profesjonell film- og tv-produksjon. Her finner du Kodaks tekniske ressurser.
  • Britisk film har hatt stor inflytelse på filmutviklingen i mange land. The British Film Institute (BFI) har en fin oversikt her.
  • Ett nytt online tilbud er Wikiversity.

journalistikk og nyhetsmedier

Norge

  • Utdanning.no har oversikten over journalistutdanninger i Norge. Her er alt fra kortere kurs of folkehøgskoler til bachelor- og mastergradstudier.
  • Samordna opptak har også en slik liste
  • Enda en liste finnes på journalisten.no.

utlandet

  • Nettstedet studentum.no har en oversikt over ett lite utvalg journaliststudier i utlandet.
  • En database med journaliststudier i EU finnes på sidene til ECREA Journalism Studies Section.
  • Australia er en populær destinasjon for norske elever; her finner du en artikkel med oversikt over journaliststudier i Australia.
  • På denne nettsiden finner du en oversikt over journaliststudier i Canada og USA.

internett

Akkurat som med filmstudier så er nett-baserte ressurser ingen erstatning for en utdanningsinstitusjon, men samtidig finnes det en rekke nyttige ressurser. Noen av disse er:

  • The Poynter Institute i USA har utviklet nettressursen News University som har ett ganske bredt online tilbud. Mye av det er naturligvis vinklet mot amerikanske forhold, men her finnes ting av interesse for alle.
  • Språket et en journalists viktigste verktøy. Universitetet i Oslo har utviklet en online ordbok. Bruk den.
  • Minst like viktig er korrekturavdelingen.no
  • Institutt for journalistikk tilbyr mange kurs.
  • En meget interessant diskusjon med Rebecca MacKinnon om journalistutdanning i den moderne medieverden (fra YouTube; ca. 70 minutter.):

mediedesign

Norge

Det er vanskelig å gi en definitiv liste over utdanningsteder i Norge som tilbyr mediedesign fordi det kommer helt an på hva slags design du vil studere. Er det snakk om layout og tekstdesign, webdesign, multimediedesign, arkitektur, osv.? De aller fleste høgskoler, fagskoler og universitet tilbyr en eller annen form for design — det betyr at den enkelte elev må bestemme hva slags design hun/han vil studere og finne utdanningsinstitusjon deretter.

  • ett startpunkt kan være denne siden fra nettstedet til Landslaget for medieundervisning.

utlandet

Her gjelder det samme som for norske utdanningsinstitusjoner.

internett

Igjen finnes det flere gode muligheter en det er mulig å liste her, men jeg har funnet noen nyttige verktøy for de som vil lære seg CSS:

kreative mediestudier / nye medier

Dette området kan omfatte alt fra tradisjonell mediekunnskap til digital kunst. For de som vil utforske hva som er mulig med digitale verktøy er det ingen grenser, så her gjelder det å finne ett studium som kan gi deg basisferdigheter tilpasset det du vil gjøre og friheten til å eksperimentere.

Norge

  • De fleste norske universitet og høgskoler tilbyr informsjons- og medievitenskap. Ofte har man muligheten til å eksperimentere med kreative medieverktøy innenfor ett slikt studium. Ta kontakt med universitetene.
  • Kunsthøgkolen i Oslo tilbyr en BA i Visuell kommunikasjon som åpner for mye eksperimentering innenfor nye medier.

utlandet

Fordi nye medier er ett område i stadig forvandling er det nesten umulig å lage en liste over utdanninger. Her finner man aktuelle studier innenfor kunstskoler, universitet, høgskoler, mm. For mange kan det lønne seg å begynne ett studium i Norge for så å ta ett semester eller studieår i utlandet. Jeg har skrevet ned to som jeg har direkte kunnskap om, men her er det viktig å gjøre leksa si før man velger studiested.

  • I februar 2008 besøkte jeg School of Creative Media ved City University of Hong Kong. Her utfordres elevene til å utvikle sine kreative evner og bruker ny og tradisjonell teknologi på utradisjonelle måter.
  • Canadian Film Centres Media Lab fører ikke til en universitetsgrad, men samler små grupper i en workshop/laboratorium-situasjon hvor de utfordres til å tenke nytt.

foto

Norge

utlandet

Denne siden fra fotopia.no har en god liste med fotoutdanninger i Norge og utlandet. Mange av linkene er til søkemotorer.

søkertips

  • den mest fullstendige databasen over utenlandsstudier jeg har sett er Braintrack — her kan du søken på nesten alt hvor som helst i verden. Hvis du har flere spørsmål bør du også ta kontakt med ANSA (the Association of Norwegian Students Abroad).
  • for deg som søker på en privatskole, enten i Norge eller utlandet, her er noen gode råd fra Forbrukerrådet:

Sjekk skolen før du søker
Ta deg tid til en grundig sjekk før du velger utdanning, så slipper du å kaste bort tid og penger.

Publisert: 16.11.2005 15:19

  1. Snakk med noen som har tatt samme utdannelse, og hør om de er fornøyd.
  2. Ikke legg vekt på at skolen er godkjent av Lånekassen.
  3. Har skolen eksamensrett?
  4. Er utdanningen godkjent for opptak til høyskole/universitet? Kan utdanningen inngå som en del av en bachelor-grad?
  5. Ikke betal alle skolepengene på forskudd.
  6. Noen krever urimelige registreringsavgifter. Sjekk om du får refusjon hvis du ikke begynner.
  7. Les kontrakten nøye. Har du krav på refusjon eller utsettelse ved sykdom?
  8. Er alle gebyrer og avgifter med i regnestykket? Staten tar f.eks 610 kroner per forbedringseksamen i fag fra videregående skole.
  9. For videregående skoler ringer du Fylkesmannen i det fylket skolen ligger, og sjekker om den er godkjent.
  10. En oversikt over godkjente høyskoler, både offentlige og private, finner du på www.nokut.no.
  11. Lover skolen mer i reklamen enn den holder? I så fall klager du til www.forbrukerombudet.no. Bryter skolen kontrakten, for eksempel ved ikke å tilby lovet undervisning, kontakter du Forbrukerrådet på www.forbrukerportalen.no.

Sist oppdatert: 23.05.06 23:53

rating: 0+x

diggdel.icio.usFacebook

comments

Add a New Comment
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 License