film og tv

"Alle" vil se film på internett, og gjennom diverse peer-to-peer teknologier er det blir mulig å laste ned store filmfiler til en personlig harddisk for å se på den i ro og mak. Problemet er bare at mye av det som lastes ned gjennom diverse fildelingstjenester er ulovlig etter både norsk og internasjonal lov.

Men frykt ikke! Her legger jeg ut noen av de lovlige video- og filmfilene som finnes der ute. Dette er langt i fra en komplett liste, men bør gi ett godt startpunkt for de fleste.

spillefilm

Det finnes utrolig mange filmer som ikke lenger beskyttet av opphavsrett og dermed kan lastes ned fullt lovlig til personlig bruk.

nedlastingsmuligheter

  • Den største samlingen finnes på Internet Archive sine sider. Her kan man finne litt av hvert. IA støtter ikke fildeling så nedlastingen kan ta veldig lang tid, og kvaliteten kan være ganske så variabel men mye av det som finnes her finner man ingen andre steder.
  • Mye av det som finnes på Internet Archive finner man også på Google Video og YouTube. Begge er også velkjente tjenester for all slags video.
  • Filmarkivet legger ut linker til mye av det som er tilgjengelig av spillefilm. De har også en bra side om Åndeverksloven. De har også en side hvor du kan betale for å se ett stort utvalg med filmer (per 09.04.08 fungerer denne tjenesten ikke på Mac selv om dette var lovet til tidlig 2008).
  • Entertainment Magazine online tilbyr gratis spillefilm til streaming og nedlasting
  • Cult Classics har samlet massevis av såkalte "b-movies"
  • Recommended online films fra about.com
  • Public domain torrents nærmer seg 1.000 filmer.

spillefilmdebut på YouTube

Leser på CinemaTech at spillefilmen Cult of Sincerity er den første filmen som skal ha sin debut på YouTube. Det presiseres at dette er ikke første gang filmskapere velger å legge ut en spillefilm på nett, men det er første gang selve debuten blir på nett.

Filmskaperene har inngått en avtale med en online musikkselger Amiestreet i det håp om at du skal gå dit bli bruker — da får de også betalt. De lokker til og med med å gi bort en del av inntekten til ett veldedig formål hvis du bruker $2 eller mer på Amiestreet.

I ett intervju med online-magasinet Stream sier filmskaperene at de har valgt denne metoden først og fremst fordi målgruppen deres er unge mennesker som mer og mer finner underholdningen sin på nett.

Det er kreativt tenkt, og jeg lurer på om det blir en suksess for dem. Mye avhenger sikkert av om filmen er god…

Se filmen her, eller gå til YouTube linken. Den ser til og med relativt bra ut i fullskjermmodus.

Kristiansund, 22. april 2008

diggdel.icio.usFacebook

fjernsyn / dokumentar

  • Freedocumentaries.org tilbyr linker til streaming av ett stort utvalg dokumentarfilmer.
  • Mediespilleren Miro har mye innhold tilgjengelig. Her kan du, bl.a., laste ned NRK-serien Nordkalotten 365.
  • Det finnes flere online tv-spillere som gir tilgang til mye interessant. Tre muligheter er Zattoo, Joost og Babelgum.
  • NRK tilbyr ett stort utvalg egenproduserte program på nett-tv.
  • PBS i USA har også ett ganske fyldig utvalg online, men det er vanskelig å finne frem; du må først finne programmet du vil se og så kan se om det finnes online. Enkelte dokumentarserier som Frontline og Nova har mye online.

triks og tips fra ekspertene

ha Baz Luhrman som filmlærer!

Takk til RushBLOGG!

Baz Luhrman, en av mine favoritt-regissører, blogger om sitt nye filmprosjekt gjennom Apples utdanningsider. Fantastisk!

Kristiansund, 16. april 2008

diggdel.icio.usFacebook

ting du må se

fantastiske filmer

Jeg leser RushBLOGG nesten hver dag, og dagens innlegg inkluderer bl.a. en link til filmen som vant Oskar-prisen for beste kortfilm i 1986: Precious Images. Filmen er ett enkelt konsept — en montage av bilder fra noen av de beste filmene som var laget til da. Høyt anbefalt!

Dette er langt i fra den eneste slike filmen, og i 1994 laget samme regissør nok en film som het 100 Years at the Movies.

Ikke mange år senere laget AFI en liste over de beste 100 filmene noensinne. Listen er naturligvis meget kontroversiell og alle som ikke var med på å lage den klager over både rekkefølgen og filmer som mangler. Uansett kan man si at en som er filminteressert bør i det minste se disse 100 filmene.

Til slutt legger jeg ved en litt anderledes montasje, som kaller seg selv The Greatest Movie Montage Ever Made. Jeg vil ikke påstå at den nødvendigvis er det, men den er artig. Ikke minst fordi den har fokus på filmer som er/har vært populære men ikke nødvendigvis klassikere.

Kristiansund, 15. april 2008

diggdel.icio.usFacebook

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 License