Audio

audio for post-production

It is commonly accepted that sound is about 50% of the experience of movie-going, and has a similar effect on television. Professional sound designers will generally create their own atmospheres and effects, but for those working independently or on an ultra-low budget there are many options acquiring good-quality sounds when you don't have time to run around with a mic and recorder yourself.

radio

Orson Welles er velkjent som filmregissør, men lenge før han laget Citizen Kane var han kjent som teater og radioskuespiller. Han tilbrakte lang tid sammen med en rekke andre unge skuespillere i en teatergruppe som het The Mercury Theatre. En lang rekke av inspillingene til Mercury Theater finnes på nett.

  • The Mercury Theatre on air er en webside som legger ut alt Mercury Theatre laget for radio på nett. Det meste legges ut som Real Audio men mye er også mp3.
  • Wellesnet har en ganske komplett liste over ting av og om Welles som kan lastes ned.
  • Den mest berømte innspillingen til Mercury Theatre var War of the Worlds basert på en roman av H.G. Wells. Dette stykke var særdeles innovativt fordi det var satt opp som en rekke nyhetsmeldinger og fordi mange av lytterne gikk glipp av de første minuttene skapte det panikk blant mange tusen lyttere i USA. Du kan selv laste ned eller høre på War of the Worlds her. Den varer ca. 1 time.

Amerikansk radioteater hadde en gyllen alder i mellomkrigstiden med mange kreative og innflytelsesrike program. De kan finnes flere steder på internett.

NRK har lang historie med radioteater og hørespill. Dessverre er det ikke mange tilgjengelig for gratis nedlasting, men mye kan kjøpes gjennom Lydbokforlaget. Men heldigvis har NRK ett bra nettradio og podcast-tilbud

BBC Radio er verdenskjent og har mange tilbud på nett.

En annen engelskspråklig ressurs er British Irish resource og Internet Archive har også en utrolig stor samling.

Dette er ett meget lite utvalg av det som finnes der ute, men er ett sted å begynne.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 License