diskusjon om Google og personvern

Akkurat nå pågår det en interessant diskusjon på NRKbeta om ett innslag FBI hadde om Google. Jeg anbefaler at alle tar en tur innom NRKbeta og leser kommentarene, da det er mange viktige emner som taes opp.

En underlig ting jeg merket er at for første gang er ett innlegg jeg skrev ikke kommet opp med en gang. Jeg vet ikke om det var en feil i nettverket her på Atlanten, ett eller annet rart på internett, eller om det ligger foran en moderator, men her — litt fritt fra hukommelsen — er inlegget.

Problemet er ikke nødvendigvis Google.

Her er en artikkel — fra The Globe and Mail — som viser en mindre hyggelig side. Samme emne diskuteres også på ZDNet Australia sine sider.

Google sier stadig riktige ting om personvern og hvor viktig det er for dem, men en viktigere diskusjon er vel om hva de kan bli tvunget til å gi til de amerikanske myndighetene.

Og så er spørsmålet om dette er noe den vanlige norske nettbruker behøver å bry seg om. Jeg bruker både gmail og google søk flittig, men der noen ganger forsiktig med hva jeg bruker dem til. Det viktigste er å være informert.

Kristiansund, 16. mai 2008

diggdel.icio.usFacebook

Add a New Comment
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 License